Balet

     Zajęcia baletu obejmują naukę podstaw tańca klasycznego, dzięki czemu od pierwszych lat życia wyrabiana jest w dziecku wrażliwość na sztukę.
    Balet w Akademii Esprit ma charakter zabawy, łączy w sobie niezwykły świat tańca i świat baśni. Dzieci tańczą, ćwiczą, trenują tworząc improwizowane lub wyuczone układy w odniesieniu do poznanej wcześniej opowieści. Zarówno w wyobraźni, jak i dosłownie - poprzez odpowiednie stroje i rekwizyty - wchodzą w zaczarowany świat
baletu: pięknej muzyki, niezwykłej fabuły, świat wdzięku i gracji.
    Podstawowe ćwiczenia taneczne, wzbogacone o zabawy, wpływają na równowagę, postawę, zgrabną sylwetkę i wzmocnienie ciała. Najważniejszym aspektem, na który wpływa balet, jest prawidłowa postawa ciała oraz kształtowanie nawyków utrzymywania prostej sylwetki. 
         
Balet jest rodzajem aktywności, która przynosi dziecku wiele korzyści:

 rozwija poczucie rytmiki i wrażliwości estetycznej,
 uczy partnerstwa i bycia w relacji z drugą osobą lub grupą,
 uczy autoprezentacji,
 wzmacnia poczucie pewności siebie,
 zwiększa poczucie własnej wartości,
 rozwija koordynację ruchową,
 wspomaga leczenie wad postawy i płaskostopia podłużnego,
 kształtuje, usprawnia i wzmacnia śródstopie,
 uczy płynności ruchów, zręczności, wdzięku,
 wpływa na poprawienie koncentracji i samodyscypliny,
 uwrażliwia na muzykę i wprowadza w świat piękna,
 zachęca do inwencji twórczej. 

     Dzieciom „dynamicznym”
balet pozwala rozładować nadmiar energii, a tym zamkniętym w sobie - pokonać własną nieśmiałość. 
    Nauczyciel, po nauczeniu pewnej części materiału, tworzy układ baletowy złożony z różnych elementów tanecznych. Dzieci występują później dla swoich najbliższych i mogą mieć ogromną satysfakcję z tego, czego nauczyły się w czasie zajęć. Zwiększa się zatem ich pewność siebie i świadomość własnych umiejętności.
Zajęcia baletowe wzmacniają więc umiejętność autoprezentacji, dzieci stają się odważniejsze i otwarte, śmiało stawiają czoło wyzwaniom.

 
Zajęcia baletowe w Akademii Esprit odbywają się w dwóch grupach:
- dla dzieci rozpoczynających przygodę z baletem,
- dla dzieci kontynuujących naukę tańca.

Zapraszamy na pierwsze bezpłatne zajęcia!


     

 
Od września 2020 r. zajęcia baletowe prowadzi Mariola Ptak z Małej Szkoły Baletu, która tak oto opisuje swoje warsztaty:
     „Lekcje baletu prowadzę z dziećmi różnego wieku i różnego temperamentu. Staram się aby muzyka - odpowiednio dobrana do zajęć - stała się inspiracją dla uczniów do wspólnego przeżywania czegoś pięknego w ruchu. Uczę ich - poprzez taniec i improwizację ruchową - radości, którą można przeżyć będąc razem ze sobą. (…) Chcę, aby moi uczniowie potrafili poprzez taniec opowiedzieć o swoim życiu, aby ruchy zewnętrzne stały się środkiem do celu. W dramie natomiast staram, się aby dziećmi potrafiły wczuć się w inne role, rozumiejąc tym samym innych.
    Moje zajęcia baletowe są zainspirowane sztuką Isadory Duncan, oraz warsztatami tańca prowadzonymi przeze mnie w teatrze Aspect - Espace  w przedszkolu w Rouen (Francja). Opieram się również na metodach Waganowej w tańcu klasycznym - wprowadzając ćwiczenia, które nie nadwyrężają mięśni, a jedynie pomagają w utrzymaniu sylwetki w równowadze i ładnej postawie. Balet klasyczny jest jedynie środkiem do celu - rzeźbi postawę dziecka, uczy dyscypliny od najmłodszych lat. Jednak to poprzez improwizację dzieci odnajdują siebie w ruchu, stwarzają dla siebie  przestrzeń, w której  chcą być i poznawać różnorodne przestrzenie w muzyce. Dlatego tworzą swój język ciszy, poruszania się i porozumiewania bez słów. Tańczące dziecko, to radosne dziecko. Otwarte, nie mające problemu z kontaktem z innymi osobami. Wiele dzieci zamkniętych i nieśmiałych otwiera się w tańcu, odnajdując w nim przestrzeń dla siebie, gdzie nikt nie narzuca ruchów. Dziecko nieświadomie uczy się ruchów w tańcu, dlatego też bardzo dobrze interpretuje muzykę poważną. Dziecko w balecie uczy się estetyki piękna - piękna ruchu w przyrodzie, w tańcu, w  świecie, który je otacza. Będąc przyzwyczajone do muzyki poważnej uczy się szlachetności duszy i szacunku do własnego ciała. Balet uczy konkretnych ruchów, pięknej postawy ciała. W trakcie tańca uczniowie mają możliwość, zaobserwowania własnych ruchów w lustrach. To bardzo pomaga w zapamiętywaniu najprostszych choreografii.
      Moje zajęcia dzielą się na kilka elementów tzw. etiud:
- ćwiczenia rozciągające,
- ćwiczenia przy drążku,
- ćwiczenia na środku sali,
- improwizacja ruchowa,
- improwizacja "kierowana",
- opowieści baletowe,
- ćwiczenia rozciągające obejmują stały zestaw ćwiczeń,
- ćwiczenia przy drążku obejmują ruchy rąk, stóp, głowy,
- ćwiczenia na środku sali - rozciągające, utrzymujące  równowagę,
- improwizacja ruchowa - dowolność ruchowa przy muzyce,
- improwizacja kierowana - dowolność ruchowa kierowana przez nauczyciela, przez wprowadzenie - - rożnych kroków, pauz , pojedynczych  elementów np. piruetów,
- opowieści baletowe - to czas po ćwiczeniach, pod koniec każdej lekcji, kiedy ogląda się albumy o balecie, tańcu, fragmenty baletów DVD
     Wprowadzam też czasami elementy tzw. solówek. Solówki to indywidualne utwory, tańczone przez dzieci - osobno, gdzie utwory dostosowuję do temperamentu każdego dziecka. Dzięki temu każde z nich odnajduje się w swoim indywidualnym świecie. Zajęcia wzbogacam dramą wprowadzając opowieści, baśnie oraz poezję.
     Mając duże doświadczenie w łączeniu ze sobą różnych dziedzin sztuki, wiem, jakie to istotne dla dzieci. Taniec jest opowieścią duszy o radości istnienia na ziemi. Nie ma konkretnego celu, ale główny cel to radość, miłość, pasja, życie. Życie tętniące, nie stojące w miejscu, zmieniające się, rosnące z dnia na dzień, z godziny na godzinę, będące wolnością zarazem i nie skrępowaniem duszy i ciała."

Galeria zdjęć