Warsztaty dla Rodziców

WARSZTATY DLA RODZICÓW
Zapraszamy na cykl spotkań z p. psycholog Jolantą Dróżdż - Stoszek. Pierwsze - darmowe - już 21 września 2017r. o godz.17:00 w Akademii Esprit.
     Warsztaty te adresowane są do rodziców, którzy chcieliby wychować swoje dzieci na szczęśliwych, mądrych, odpowiedzialnych i świadomych swej wartości ludzi. Na warsztatach dowiemy się m.in. jak rozmawiać z dzieckiem i co zrobić, aby nas słuchało i rozumiało? Jak nauczyć wartości? Jak mu pomóc? Jak budować relacje? 

Tematyka zajęć od października do grudnia 2017r.:
 


1. "Jak pomóc dziecku ( i sobie)  nie dać się stresowi" 12.01.18 piątek
 
Stres atakuje z każdej strony, a stan zwiększonego pobudzenia jest chroniczny.
Lista problemów u dzieci spowodowanych nadmiernym stresem nie ma końca. Rozkojarzenie, problemy z uwagą, agresja, impulsywność, nieśmiałość, wycofanie to tylko niektóre ze znanych rodzicom problematycznych zachowań dzieci. Dzięki metodzie „Self - Reg możemy spojrzeć na nie z właściwej perspektywy i potraktować je jako „bezcenne oznaki” przeciążenia stresem. Umiejętność odczytania tych znaków można porównać do analizowania zachowania niemowląt, które na różne sposoby komunikują opiekunowi, że zbliżają się do granicy wyczerpania i potrzebują pomocy.
Na warsztatach przyjrzymy się mechanizmom powstawania stresu, nauczymy się odczytywać sygnały, które daje nam nasze ciało. Poszukamy metod i strategii radzenia sobie ze stresem i pobudzeniem.

 
2. Jak wspierać i towarzyszyć dziecku w budowaniu poczucia własnej wartości.
23.02.18 piątek

 
"Poczucie własnej wartości (...) to zaufanie do własnej umiejętności myślenia i radzenia sobie z wyzwaniami, jakie stawia przed nami życie. Wiara w nasze prawo do szczęścia, poczucia, że jest się wartościowym człowiekiem, zasługującym na miłość, uprawnionym do spełniania własnych potrzeb i realizacji pragnień oraz czerpania satysfakcji z efektów własnych starań". ("Jak dobrze być sobą. O poczuciu własnej wartości", N. Branden, GWP, 2007.)
Marzeniem wielu rodziców jest wysokie poczucie własnej wartości u ich dzieci. Chcą, żeby były one pewne siebie, otwarte, świadome swoich mocnych stron, żeby wierzyły w siebie. Bez tego trudno się dziecku (i dorosłemu) rozwijać. Bez poczucia, że jest ważne, kochane, chciane i akceptowane i to od pierwszych chwil swojego życia. Bo żeby dziecko czuło się wartościowe najpierw musi być wartością dla swoich najbliższych. Żeby było pewne siebie najpierw musi zyskać pewność, że najważniejsze dla niego osoby są godne zaufania i otwarte na jego potrzeby.
Zapraszam do rozmowy o tym jak świadomie odpowiadać na sygnały, które przekazuje nam dziecko, o zaspokajanie jego potrzeb, okazywanie troski,  docenianie, zwłaszcza za włożony wysiłek i dobre intencje a nie tylko za rezultaty,  stwarzanie okazji do dokonywania wyborów, podejmowania decyzji i branie pod uwagę jego zdania.

3. Kiedy skończy się ten bunt ? 02.03.18 piątek
 

 Nie wiem czy istnieje choć jeden rodzic, któremu to słowo dobrze się kojarzy. Wszyscy straszą nas „sławnym buntem” jeszcze zanim się pojawi. I my rzeczywiście często oczekujemy go w nastawieniu, że „teraz dopiero się zacznie”.  A przecież nastawienie (przekonanie) do jakiegoś tematu wpływa na sposób podejścia do niego.  Myśli w głowie rodziców „ „mój dwulatek to mały terrorysta i manipulant” „małe dzieci mały kłopot, duże dzieci duży kłopot” i narosłe wokół tego stereotypy sprawiają, że dorośli zaczynają odczuwać lęk wobec nieuniknionej przyszłości, jaką jest dorastanie ich dzieci.

Chciałabym na bunt spojrzeć znacznie szerzej. Spróbować pokazać, iż to, że dzieci stawiają nam opór, że mówią nie, że bardzo emocjonalnie reagują na naszą odmowę, nie bierze się z przemożnej chęci dominowania i obalenia rodzicielskiej władzy. Jest to wypadkowa etapów rozwojowych, kształtowania się dziecięcej autonomii i dojrzewania emocjonalnego.
Jasper Juul w swojej książce „Nastolatki. Kiedy kończy się wychowanie” bardzo trafnie pisze, że kiedy dzieci wchodzą w okres dojrzewania, rodzice orientują się, że to ostatni moment na wychowanie swoich dzieci. Chcą, zanim dzieci wyjdą z domu i wyruszą we własną podróż, jeszcze ostatni raz nauczyć wszystkiego tego, co niezbędne ich zdaniem w życiu. Jasper Juul zachęca rodziców nastolatków – a ja za nim – aby usiedli wygodnie w fotelu, spojrzeli na swoje dziecko jak na zjawisko i zaczęli podziwiać jakimi pięknymi ludźmi są.
Zapraszam rodziców zarówno młodszych dzieci jak i nastoletnich buntowników na spotkanie, aby porozmawiać, o tym że nie taki ten bunt straszny jak go opisują.
 
4. Jak towarzyszyć dziecku w pokonywaniu lęków dzieciństwa. 22.03.18 czwartek
 
Zdarza ci się mówić do dziecka: „nie ma się czego bać” albo „to wcale nie jest straszne”?
Wychowując dziecko często popełniamy kilka podstawowych błędów dotyczących takich uczuć jak lęk i strach, ponieważ albo przekazujemy je swoim dzieciom albo ignorujemy je bo uważamy, że strach dziecka jest bezpodstawny. Wynika to z faktu, że myślimy, że to czego my się boimy i to co nas straszy to na pewno też straszy innych. I odwrotnie, gdy my się nie boimy to uważamy, że inni też nie powinni. Nic bardziej mylnego.
Na warsztatach zapoznamy się z mechanizmem powstawania lęków. Jak to się dzieje, co sprawia, że są tak silne i tak irracjonalne. Dlaczego nie można do dziecka w takim stanie dotrzeć racjonalnie i w jaki sposób można. Dowiemy się jak tłumaczyć dzieciom powyższe mechanizmy i pogłębiać ich wiedzę o nich samych. Jak pracować z ciałem, dążąc do rozluźnienia i odprężenia i  szukać równowagi między wspieraniem dziecka, zachęcaniem go dostawienia czoła wyzwaniom, a swoimi własnymi trudnościami.

5. Relacje oparte na zabawie - w poszukiwaniu straconego czasu.
 
06.04.18 piątek   17.00
 
"Kiedy dołączymy do dzieci w świecie zabawy, 
otwieramy drzwi do ich wewnętrznego życia 
i spotykamy się z nimi serce w serce"                                                               

                                                       (L.J. Cohen)
 
Uwielbiasz się wygłupiać ze swoim dzieckiem? a może masz dość gdy kolejny raz słyszysz "pobaw się ze mną"? . Na warsztatach spojrzymy na zabawę nie tylko jako sposób spędzania czasu z dzieckiem ale przede wszystkim jako środek do wzmocnienia jego pewności siebie, poznawania świata, komunikowania się, radzenia sobie z codziennymi stresami.
Spróbujemy dowiedzieć sie jak poprzez zabawę dorośli mogą włączyć sie w świat dzieci, pomóc im w wyrażeniu emocji, nauczyć współpracy bez walki o władzę i świetnie się przy tym bawić.
Chcesz obudzić swoje wewnętrzne dziecko? dowiedzieć jak i  w co bawić się z dziećmi?  A może uważasz, że są  już "za duże" na zabawę z rodzicami? Zapraszamy na warsztaty.

6. Dzieci i nowe technologie. Zabronić czy towarzyszyć ?
 
"Zachęcam rodziców, żeby w swoich rodzinach budowali swoją kulturę obcowania z urządzeniami elektronicznymi oraz własne, odrębne reguły. Nie chodzi o to, żeby uchronić dzieci od szkód związanych z elektroniką, ale żeby stworzyć większą bliskość i intymność życia rodzinnego. Zachęcam rodziców do tego, aby byli bardziej osiągalni i dostępni dla swoich bliskich w domu, kosztem dostępności dla reszty świata".
J.Juul
Specjaliści alarmują, wskazują negatywne skutki wczesnego korzystania przez dzieci z nowoczesnych technologii - zaburzenia rozwoju mowy, problemy emocjonalne oraz trudności w nawiązywaniu relacji. Rodzice wąchają się pomiędzy zachwytem nad tym jak szybko dziecko opanowuje trudną, nową dla nas dziedzinę, jak dynamicznie rozwija się poznawczo a bezradnością wobec wszechobecnej technologii, która prowadzi do utraty kontaktu z dzieckiem a często też do uzależnienia.  Fakty są przerażające:
  • 90 proc. dzieci poniżej drugiego roku życia ma kontakt z jakimś rodzajem mediów elektronicznych;
  • dzieci do 2 roku życia oglądają średnio 1–2 godziny telewizji dziennie;
  • jedna trzecia dzieci ma telewizor w sypialni w wieku 3 lat;
  • 39 proc. rodziców małych dzieci przyznaje, że telewizor jest w ich domach włączony przez przynajmniej 6 godzin dziennie.
Zapraszam na spotkanie gdzie zastanowimy się jak kształtować zasady korzystania z mediów, odpowiemy sobie na pytanie kto jest za to odpowiedzialny. Jakie są korzyścią a jakie zagrożenia płyną z nowych mediów ? Kiedy należy szukać pomocy specjalisty.
Nie uciekniemy przed obecnością elektroniki w codziennym życiu. Telewizor, tablet czy telefon to tylko narzędzia i od nas zależy, jak będziemy ich używać.

Zajęcia odbywają się dwa razy w miesiącu. Trwają 120 minut.
Koszt:40zł/os. za każde spotkanie
Terminy kolejnych spotkań:
  1. 02.01.2018 piątek
  2. 23.02.2018 piątek
  3. 2.03.2018 piątek
  4. 22.03.2018 czwartek 
  5. 06.04.2018 piątek
  6. 18.05.2018 piątek


 

Cennik

Warsztaty dla Rodziców
Cena za miesiąc - grupy 8-10 osobowe - zajęcia 2 razy w miesiącu (1 zajęcia - 1x120min) 40 zł